U Sarajevu je 30.10.2024. godine održana 179. redovna sjednica UPKP u FBiH na kojoj su prisustvovali članovi Upravnog i Nadzornog odbora, članovi Pododbora, stručnog tima i radne grupe, te gosp. Zoran Bogdanovski, predstavnik GIZ-a.
Fokus sjednice je bila naredna Skupština i definisanje lokacije, termina, tema i način finansiranja. Nakon konsultacija, usvojena je Odluka da se XXIII Skupština održi 12.12.2024. godine u Sarajevu. Usvojen je zaključak da se za temu Skupštine prezentiraju tri modela prijedloga zakonskog rješenja uknjižbe objekata komunalne infrastrukture u poslovne knjige preduzeća/poduzeća, kao i njihovi pravni i ekonomski aspekti.
Božana Bilandžija i Fuad Mešić, prisutne su upoznali o aktivnostima Stručnog tima između dvije sjednice. Stručni tim je u navedenom periodu održao dva dvodnevna sastanka, na kojima su razmatrani materijali koji su pripremili članovi Stručnog tima vezano za model korištenja i upravljanja bez naknade, i model donacija, a koji su sadržavali tri dijela: opis modela, pravni aspekt i način knjiženja za svaki od odabranih modela. U narednoj fazi svaki od članova Stručnog tima treba da pripremi svoje primjerdbe ili sugestije na zbirni materijal i da iste u pismenoj formi proslijedi stručnom timu.
S obzirom na kompleksnost ove problematike, a pogotovo ova dva modela upravljanja imovinom koji će vjerovatno biti najviše zastupljeni u budućoj primjeni, isti je detaljno analiziran i uključen u finalni tekst koji će biti javno prezentovan i publikovan po završetku svih modela. U narednom periodu fokus Stručnog tima će biti na modelima upravljanja i korištenja bez naknade i donacija, da bi u konačnici bili razrađeni i modeli vanbilansna evidencija, koncesije i kombinovani model. Do kraja godine je planirano finaliziranje konačnog teksta, a tokom iduće godine prezentacija i publikacija modela upravljanja, a sve shodno usvojenom planu rada Stručnog tima od strane UO UPKP u FBiH i MEG II tima UNDP-a BiH. U sklopu ove tačke su upućeni zahtjevi i dobijeni odgovori za tumačenje primjene zakonskih odredbi.
Stručni saradnik za koordinaciju i rad na projektima UPKP u FBiH Dženeta Operta, prisutnima je ukratko predočila aktivnosti po projektu RCDN+ između dvije sjednice. Jedna od aktivnosti u okviru projekta bilo je revidiranje Pravilnika o upravljanju udruženjem i ljudskim resursima. Predložene izmjene Pravilnika usvojene su uz nekoliko sugestija koje će biti uvrštene prilikom izrade prečišćenog teksta Pravilnika.
Druga aktivnost koja se veže za projektne aktivnosti jeste odabir tema iz Programa za unapređenje vodnih usluga u FBiH i korištenje najavljene finansijske i tehničke podrške, za aktivnosti zagovaranja. Upravni odbor je donio odluku o odabiru aktivnosti A4 – „Pokrenuti aktivnosti za izmjenu Zakona o javnim preduzećima i/ili Zakona o privrednim društvima FBiH“, i aktivnosti D4 – „Priprema smjernica za izradu poslovnih planova KP koji će definisati potrebni sadržaj, metodologiju izrade i podatke koji će se koristiti“. Također, usvojen je i prijedlog da se Federalnom ministarstvu poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva uputi inicijativa za pokretanje aktivnosti C1 – „Jačanje kapaciteta institucija na svim nivoima u FBiH, uključujući i KP, za apliciranje za sredstva i procedure implementacije projekata IFI, kao i za provođenje tenderskih procedura“.
Važna tačka dnevnog reda bio je poziv za učešće u javnoj raspravi o Prednacrtu Zakona o vodnim uslugama u FBiH. Imajući u vidu značaj ovog zakona za vodovodna preduzeća i njihovo buduće poslovanje, članice su zamoljene da navedeni Prednacrt pažljivo pregledaju i da najkasnije do 12.08.2024. godine na mail UPKP u FBiH dostave svoje primjedbe i sugestije. Dobijeni komentari, primjedbe i sugestije su na vrijeme dostavljene FMPVŠ.
Zakon o vodnim uslugama u FBiH je izuzetno značajan za vodovodna preduzeća, njihovu opstojnost, te operativnu i finansijsku održivost. Posebno je značajno da se sa usvajanjem ovog dokumenta uvodi i metodologija za obračun najniže osnovne cijene vodnih usluga kao obavezujući akt, što bi u konačnici trebalo obezbjediti realne ekonomske cijene vodnih usluga. Imajući u vidu ustavne i zakonske nadležnosti i obaveze Federacije, kantona i općina, ovaj Zakon nažalost nije u cjelosti riješio dva po nama vrlo bitna pitanja:
- vlasništvo nad imovinom, način njenog knjiženja u poslovnim knjigama operatera i osnivača, i uključivanje njene amortizacije u cijenu vodnih usluga;
- odgovornost i sankcije osnivačima operatera ukoliko ne bude primjenjivao navedene zakonske obaveze.
U diskusiji je ocijenjeno da bez obzira na navedene primjedbe, donošenje ovog Zakona je izuzetno važno i veliki je iskorak u procesu reformi u sektoru vodnih usluga u FBiH.
Prisutni su informisani da je UPKP u FBiH izrazilo svoju solidarnost sa JKP iz HNK i SBK koja su pogođena poplavama. Ostalim članicama upućeni su apeli za pomoć, a usvojen je i zaključak da se navedenim JKP otpiše dosadašnji dug po osnovu članarine, kao i da se oslobađaju plaćanja članarine do kraja 2024. godine.